"Armlengdeprinsippet" er en metode for å fastsette prisen på handel som foregår internt i multinasjonale selskap. OECD har promotert metoden i 50 år, men internprisingseksperter fra hele verden sier den har feilet.
Armlengdeprinsippet skal sikre at handelen mellom datterselskap i samme konsern skal skje på riktig måte, altså at prisen på varen eller tjenesten som handles, skal ha lik pris som om det ble handlet på det åpne markedet. Dette skal i teorien hindre at selskaper flytter overskudd bort fra der verdiskapingen skjer, og over til lavskattland og skatteparadiser. Les mer om verdens mest populære metode for skattejuks her.
Men selskapers kreativitet kjenner ingen landegrenser, og for mange av "varene" er det umulig å finne sammenlignbar pris i markedet. Dette gjelder spesielt immaterielle verdier som patenter, lisenser og så videre. IT-selskaper som Apple, Google og Microsoft er de flinkeste i denne praksisen, med skatteprosenter så lave som 2,4.
Flere metoder må på plass, og en av dem er såkalt enhetlig skattelegging/unitary taxation. OECD må nå innse at flere verktøy trengs i kampen mot overskuddsflytting og skattetriksing.
Mer fra seminaret Transfer Pricing: Alternative Methods of Taxation of Multinationals, 13-14. juni 2012 i Helsinki:
- Oppsummering og papers
- OECD Admits its Transfer Pricing Guidelines are flawed
- The OECD transfer pricing methods are dead: Long Live the Alternatives
Av styreleder Sigrid Klæboe Jacobsen