Utviklingsland er avhengige av å generere økte skatteinntekter for å komme ut av bistandsavhengighet. I rapporten “Taxation and development – A review of donor support to strengthen tax systems in developing countries” fra WIDER skriver Odd-Helge Fjeldstad at hjelp til å forbedre skatteadministrasjoner og skattelover i fattige land er viktig. Men for at tiltakene skal lykkes må også samhandlingen og tilliten mellom innbyggere og staten, «samfunnskontrakten», styrkes.
Skatt på lønn utgjør bare 10 prosent av all skatt i de fattigste landene, sammenlignet med 25 prosent i OECD-land. Det meste er fra offentlig ansatte og ansatte i store selskaper. I Tanzania kommer 80 prosent av skatten fra 400 store skattebetalere og færre enn én prosent av befolkningen er registrert som skattebetalere. Skattebasen er med andre ord svært smal, noe som kan tolkes som et ensidig fokus på å få inn mest mulig skattekroner på minst mulig innsats, ved å gå etter de største skattebetalerne.
Bedre skatteadministrasjon og bedre skatteregler har med rette fått økt oppmerksomhet. Men ensidig «teknisk» fokus på å få flere kroner inn i statskassen må kompletteres med «myke» målsettinger som å få til en konstruktiv dialog mellom innbyggerne og myndighetene. Skatt er den viktigste forhandlingsplattformen mellom aktørene i et samfunn. Debatt om skatt er sentralt for å bygge relasjoner og gjensidig ansvarlighet mellom skattebetalere og staten som igjen vil skape en positiv skattebetalerkultur. Dette kan bidra til at folk flest oppfatter skattereglene som rettferdige, og at de selv får større muligheter til å påvirke egne skatteregler.
Skatt har lenge vært tema hos bistandsgivere. På 80- og 90-tallet var det mest oppmerksomhet på skatt og avgifter på handel. IMF og Verdensbanken gav råd om fjerning av eksportskatt og minske importavgifter for å stimulere til mer handel. Spesiell skatteavtaler for selskaper og såkalte «tax holidays», skatteunntak i en gitt tidsperiode, skulle stimulere til mer investeringer.
I dag er rådene mindre bombastiske. FN, Verdensbanken, FN og OECD sier i en rapport fra 2011 at i land med svakt styresett gjør slike avtaler «lite for å tiltrekke seg investeringer», og når de gjør det «kan det vel være på bekostning av lokale investeringer». Det blir også feil at et land skal bruke allerede små ressurser på administrerere en myriade av skatteavtaler, som i tillegg gir næring til en skatteunngåelseskultur og korrupsjon.
Andelen av bistandsmidler som brukes til skattebistand øker, selv om den fremdeles utgjør en svært liten andel del på 0,1 prosent. De økte midlene må i fremtiden prioritere tiltak som støtte til lokale sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber med skatt, og stimulere til økt lokal forskning for at initiativene skal lykkes. Økt tillitt og samhandling mellom stat og innbyggere kan bidra til en skatt å stole på.
Les mer
- Rapporten “Taxation and development – A review of donor support to strengthen tax systems in developing countries” fra WIDER, World Institute for Development and Economics Research, United Nations University. Av Dr. Odd-Helge Fjeldstad, Christian Michelsens Institutt.
- Tax Inspectors Without Borders skal hjelpe utviklingsland med revisjon av multinasjonale selskaper.
- Boka SKJULT skal inspirere norske studenter til oppgaveskriving på skatteparadis, kapitalflukt og hemmelighold.
Av styreleder Sigrid Klæboe Jacobsen