I vår forrige nettsidesak skrev vi om Finansdepartementets forslag til forbedringer av den land-for-land-rapportering (LLR) for utvinningsselskaper som vi har i Norge i dag. Parallelt med dette har Stortinget sett på hvordan rapportering også skulle kunne gjelde for andre bransjer.
Åpenhetsarbeidet tok den 8. november et stort skritt framover. En samlet finanskomité på Stortinget har bedt regjeringen om å sørge for at store multinasjonale selskaper i alle sektorer skal utgi offentlige LLR.
Debatten om åpenhetskrav for å motvirke skattetriksing hos multinasjonale selskaper har gått over lang tid og vært til dels forvirrende med parallelle prosesser. Kravet om rapportering for selskaper har gått langs to spor:
- Det første sporet er krav for selskaper i utvinning- og skogsektoren, som har vært på plass i Norge siden 2014 (LLR etter regnskaps- og verdipapirhandelloven). Denne land-for-land-rapporten offentliggjøres og er tilgjengelig for alle.
- Senere har OECD omsider sett nytten av LLR, og har som en del av sitt «BEPS-prosjekt» laget en mal for hvordan slik rapportering skal kunne skje. OECD ønsker imidlertid ikke at opplysningene skal være åpne, men kun sendes konfidensielt til skattemyndighetene (såkalt LLR for skatteformål).
Det er OECD sitt forslag som Stortingets finanskomité nå har behandlet. I deres innstilling, som kom i dag, ber de regjeringen sørge for at alle selskap som blir pliktige til å levere en konfidensiell rapport til skattemyndighetene gjennom likningsloven (OECD-LLR), i tillegg skal lage en offentlig rapport, slik utvinningsselskaper i dag er pålagt under regnskap- og verdipapirhandelloven.
Regjeringen skal komme med forslag om hvorvidt den åpne selskapsrapporteringen skal utvides til flere bransjer i forbindelse med evalueringen av land-for-land-rapporteringen (etter regnskap- og verdipapirhandelloven), altså sannsynligvis i 2017. Dagens enstemmige innstilling i Finanskomiteen på Stortinget er dermed en marsjordre om at Regjeringen da må utvide LLR til alle sektorer.
Prinsippet om åpenhet ser ut til å ha fått solid fotfeste hos norske politikere. Stortinget har flere ganger vært en utålmodig pådriver for mer åpenhet fra multinasjonale selskaper. De følger dermed de internasjonale strømningene som går i retning av åpenhet, inkludert EU.
Stortingets forslag vil imidlertid ikke løse alle problemer. Det er flere svakheter ved LLR-rapporteringen slik den i dag fungerer etter regnskaps- og verdipapirhandelloven, og endringene som må på plass i denne har vi beskrevet i vår sak om høringen på revidering av LLR-forskriften.
Det er også et begrenset antall selskaper som blir omfattet av dette forslaget. OECD-LLR gjelder riktignok for alle bransjer, men bare for de aller største med årlig inntekt over 6,5 mrd kroner. Dette gjør at kun omtrent 70 norske selskaper vil bli omfattet, noe som er alt for få.
Samlet representerer dette likevel fortsatt en viktig seier for alle som har kjempet for større åpenhet i store multinasjonale selskapers virksomhet. At åpenhet skal gjelde for alle sektorer er et viktig prinsipp. Dette betyr imidlertid ikke at vi er i mål. Åpen selskapsrapportering er bare i sin spede begynnelse og de kommende årene må og vil det skje en enorm utvikling. Men nå er det på høy tid at de første spadetakene tas, og at selskaper begynner å rapportere offentlig – i alle sektorer.
Les mer
Stortingets finanskomité sin innstilling på endringer i ligningsloven (land-for-land-rapportering til skattemyndighetene ) 8. november 2016.
Finansdepartementets forslag til forbedret utvinnings-LLR med høringsfrist 25. november 2016
Vår vurdering av Finansdepartements forslag til revidering av forskriften om LLR 04.11.2016.
Bilde: Saksordfører Truls Wicholm (AP) har vært en aktiv pådriver for offentlig LLR over flere år. Se også stortingsseminaret "Hvordan utfordrer kunstige selskapskonstruksjoner Norge?" som AP tok initiativ til i februar.